Gründerposten #2 : Svangerskapet

Tiden før du starter noe eget kan sammenlignes med et svangerskap. Det tar tid å sette drømmen ut i livet. Det er mye som skal tenkes gjennom, vurderes og reflekteres over. Ideer skapes og forkastes. Helt til du sitter igjen med det beste og det mest gjennomtenkte.

Det er gratis å drømme, men det kan koste mye å sette det til livs. Da er det greit at det meste er gjennomtenkt. Ihvertfall forsøkt. Du skal gå på tryne mange ganger, men forhåpentligvis ikke verre enn at det er mulig å reise seg igjen. Veien blir til mens man går og man lærer underveis. Om veien allerede er gått opp så skaper man jo ikke noe nytt. En grûnder vil skape noe nytt. jeg har ikke troen på å skape noe som allerede noen andre har gjennomført. Copycats kommer ikke langt.

Jeg var heldig å fikk tid hos en bedriftsrådgiver. Hun grillet meg på mange områder og stilte krevende spørsmål. Det ga meg rom for å virkelig tenke gjennom alt. Og ikke minst stille spørsmål og søke råd. 

Mine tips til deg:

Forretsningside- visjon og mål: Hva skal du drive med og hvordan skal virksomheten drives? Det er greit å sette seg ned å tenke gjennom. Sett opp en god plan som inneholder en forretningside, hvordan du vil gjennomføre ideen. Dette er greit som et styringsverktøy for deg selv, i tillegg til at du må ha noe å presentere for forretningspartnere, banken, regnskapsfører og andre som du skal presentere ideen din til. 

Selskapsform: Sett deg inn i de forskjellige formene for selskap. Noen firma passer å være et enkeltmannsforetak, mens et annet bør være et AS. Jeg personlig liker best formen AS. Du ansetter deg selv og du får de samme rettighetene som en annen ansatt. Som jeg fikk beskjed om da jeg sjekket rundt: enhver kvinne i Norge som skal starte sitt eget bør starte et AS. Det er trygt i forhold til barn og barselpermisjon, sykdom, og økonomisk. Det er en klar grense mellom din og firmaets økonomi. Ja, det kostet 100.000 kr å starte et AS tidligere, nå ligger det vel på 30.000,- Dette er ikke penger du betaler for firma og kan se på som “borte”. Om man starter en butikk kan man bruke disse pengene på innkjøp av varer til videresalg. Altså perfekt siden du trenger en del kapital for å starte en butikk uansett. For varer må man jo ha:)

Budsjett: Sett opp budsjett! Jeg startet med å sette opp et budsjett på hva det ville koste å starte opp. Ta med alle kostander som skilter, lys, hyller, markedsføring, poser, og annet man trenger for å starte. Sett deretter opp et budsjett per måned for hele året. Dette synes jeg var veldig vanskelig siden man ikke vet hva man kan forvente. Men et minimums budsjett for å dekke kostander bør du ha. 

Regnskapsfører: Skaff deg en regnskapsfører tidlig! Få hjelp til å velge selskapsform og opprette firma om du synes det er lettere enn å sitte med det alene. Still spørsmål og samle masse informasjon. 

Jeg synes det viktigste var å tenke gjennom det meste før jeg satte ideen min ut i livet. Tenk på det som et svangerskap, ta uke for uke og ikke forhast deg. Det tar tid å starte noe eget. Drømmeverden er jo min baby nr.3, altså verdt hele svangerskapet.

Gründerposten nr 1 kan du se her.

Håper du finner denne posten nyttig for seg, eller kanskje du kjenner noen som kan ha nytte av den? Del gjerne med dine venner. Husk at sharing er caring:)

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg